“Ik ben benieuwd hoe het is om veteraan te zijn”

19 februari 2018
Deel dit bericht:

Hoe leven en werken onze militairen in de missiegebieden? Op welke manier hebben ze contact met het thuisfront? Een driedelige persoonlijke update vanuit de missiegebieden: deel 2, sergeant Wesley vanuit Afghanistan.

Nederlandse militairen nemen nu alweer drie jaar deel aan de NAVO-missie Resolute Support in Afghanistan, als opvolger van de ISAF-missie. Doel van de operatie is het verder opbouwen en versterken van leger en politie. Zodat die ook op langere termijn de veiligheid kunnen handhaven in het land. Het Nederlandse detachement bestaat o.a. uit adviseurs en trainers, maar heeft ook een logistieke eenheid. Eén van hen is de 33-jarige Wesley, die op de basis in Mazar-e-Sharif als materieelbeheerder werkt. “Ik zorg ervoor dat onze mensen inzetbaar zijn voor hun taak”, vertelt Wesley. “Ik bestel bijvoorbeeld de uitrustingsstukken, zorg ervoor dat alle autorisaties kloppen en regel de afvoer van artikelen. Het kan dan gaan van een voertuig tot en met een typemachine.”

Twee aanstellingen

Wesley heeft twee aanstellingen bij Defensie. Was hij voorheen beroepsmilitair, nu werkt hij als materiaalplanner bij de luchtmacht. Dat is een burgerfunctie. Daarnaast is hij reservist geworden en maakt hij als sergeant logistiek deel uit van 30 Natresbataljon. Wesley: “Dat is prima te combineren. In beide functies heb ik veel vrijheid. Ik kan zelf mijn afspraken maken en de werkzaamheden op elkaar afstemmen.” In de hoedanigheid als reservist is Wesley nu op uitzending. Onlangs was in het nieuws dat de militairen in Afghanistan hun taken niet naar behoren kunnen uitvoeren, maar voor Wesley is dit niet het geval.

Over mijn collega’s kan ik niks zeggen, maar ik kan mijn taak in ieder geval goed uitvoeren. En we zitten hier met een leuke groep.

Voorzieningen

Inmiddels heeft Wesley er ruim drie maanden van zijn uitzending opzitten en het leven op de basis bevalt Wesley tot nu toe goed.

Natuurlijk moet je wennen aan de omgeving en het klimaat, maar ik had de lat niet zo hoog gelegd. De voorzieningen vallen mij heel erg mee. De tijd is tot nu toe voorbij gevlogen. Zeker in het begin komt er veel op je af en word je best wel geleefd. Doordat je met z’n allen op bepaalde momenten werkt, eet en sport, kom je in een ritme.

Leerzaam

Wesley is er trots op deze functie te kunnen vervullen en op die manier een bijdrage te mogen leveren. “In Nederland ziet mijn takenpakket er iets anders uit, werk ik met andere systemen, dus dit is een leerzame periode.

De uitdaging is om de voorraad goed inzichtelijk te hebben en kloppend te maken. Je hebt hier op de basis verschillende opslagplekken. Dan is het een hele klus om alles goed in kaart te brengen. Bij het tellen van de goederen kun je snel iets over het hoofd zien. Maar het moet uiteindelijk allemaal kloppen, zeker als het gaat om wapens en voertuigen.”

Thuisfront

Hoewel Wesley het naar zijn zin heeft in Afghanistan, ziet hij ook uit naar het moment dat hij zijn gezin weer in de armen kan sluiten.

Ik heb een zoontje van een jaar en zeven maanden. Die doet het gelukkig goed. We hebben wel het voordeel dat onze familie in de buurt woont, dus daar heeft mijn vrouw veel steun aan.

Veteraan?

Het is voor Wesley zijn eerste missie en dus kan hij zich over enkele maanden tot de bijna 114.000 veteranen tellen die Nederland rijk is. Houdt hij zich hier al mee bezig?

Ik ben benieuwd hoe het is om veteraan te zijn. Nu voel ik mij uiteraard nog niet zo, maar ik hoop bij thuiskomst op korte termijn de veteranenpas te ontvangen. In peoplesoft heb ik daar inmiddels ‘de vinkjes’ voor aangezet.

Over de Veteranenpas

Met de invoering van de Veteranenwet in 2012 krijgen militairen in werkelijke dienst na een relevante uitzending de veteranenstatus toegekend. Zij kunnen daardoor een veteranenpas aanvragen. De veteranenpas geeft recht op bepaalde faciliteiten als teken van erkenning en waardering en wordt verstrekt door het Veteraneninstituut. Met deze pas kunnen zij de digitale versie van het veteranenblad Checkpoint lezen, maar ook aanbiedingen en kortingen verkrijgen. Om de pas te ontvangen moet de veteraan in werkelijke dienst dit aanvinken via de Selfservice.

Voor het aanmaken van de pas, heeft het Veteraneninstituut naast de pasfoto ook de persoonsgegeven nodig. De veteraan moet, in verband met de Wet op de privacy, de informatie zelf beschikbaar stellen. Hij/zij verleent persoonlijk toestemming door dit aan te vinken via: ‘Intranet Portaal > Selfservice > Alle Apps > Informatie ? Persoonlijke instellingen > Correspondentie/Pasfoto’.

Meer over de veteranenpas: https://www.nlveteraneninstituut.nl/diensten/veteranenpas/

Meer over de missie Resolute Support: https://www.defensie.nl/onderwerpen/missie-in-afghanistan/resolute-support