Met het dilemmaprogramma ‘Wat zou jij beslissen?’ heeft het Nederlands Veteraneninstituut goud in handen, zegt coördinator Pascal Bobbe. Leerlingen worden op een actieve manier aan het denken gezet én het geeft de veteraan op een mooie manier erkenning en waardering.
Als Kosovo-, Bosnië- en Afghanistanveteraan Pascal Bobbe over het dilemmaprogramma vertelt, lichten zijn ogen op en gaat hij van enthousiasme sneller praten. Bobbe, die ook een achtergrond heeft als onderwijskundige, traint regelmatig veteranen in het gebruik van het programma. Hij staat dan zelf ook voor de klas om een van de scenario’s van ‘Wat zou jij beslissen?’ uit te proberen. Bobbe beschrijft wat er dan meestal gebeurt. ‘In eerste instantie zie je de leerlingen onderuitzakken, omdat ze denken dat ze weer een presentatie moeten aanhoren. Als je het dilemma dan uitlegt en hun de eerste keuze voorlegt, zie je ze letterlijk opveren. Uiteindelijk is een groot deel van de klas actief betrokken bij het gesprek. Na afloop hoor ik vaak dat ze echt geraakt waren door het onderwerp. Dat je met een individueel verhaal een groter onderwerp ter sprake kunt brengen, is zo stimulerend en motiverend!’
De zeven scenario’s in het dilemmaprogramma tonen waargebeurde situaties in een missiegebied, en in alle zeven scenario’s moest de militair keuzes maken. In eerste instantie gingen de scenario’s vooral in op militair-tactische beslissingen, maar de laatste jaren zijn de situaties meer persoonlijk geworden. De leerlingen komen bijna letterlijk in de schoenen van de veteraan te staan.
Een uitbreiding van het programma is het Srebrenicadilemma. Leerlingen ervaren hoe moeilijk het was om in die chaotische situatie rondom de val van de enclave keuzes te maken en hoe onmachtig de militairen waren. Een scenario is dat je patrouille loopt in de enclave en een groep gewapende Bosniërs tegenkomt. Bobbe: ‘Jouw taak is om deze mannen te ontwapenen. Als je dat doet, loop je ook het risico om door de Bosniërs gegijzeld te worden, wat ook echt gebeurd is. Laat je ze gaan, dan roep je de toorn van de Serven over je af. Het maakt niet uit welke keuze je maakt, maar de leerlingen ervaren dan wel iets van die onmacht.’
Ook voorziet het in een behoefte om leerlingen zogenoemde ‘soft skills’ aan te leren. Juist met deze methode trainen ze debatvaardigheden en leren ze hoe je met elkaar om kunt gaan als je een andere mening hebt. Dat is vandaag de dag erg actueel.’
Op dit moment verzorgen veteranen bijna 1500 gastlessen per jaar, waarbij ongeveer een derde van de gastsprekers het dilemmaprogramma gebruikt. In totaal worden hiermee rond de 18.000 leerlingen per jaar bereikt. Bobbe heeft laten uitrekenen dat het programma de potentie heeft om 113.000 leerlingen per jaar te bereiken. Dat is tien procent van het totaal aantal leerlingen in het middelbare onderwijs. Als je ervan uitgaat dat leerlingen ook thuis vertellen over het programma, is het bereik erg groot. Het is ook een van de weinige manieren waarop jongeren met het militaire werk in contact komen.
Inmiddels is het online planningssysteem zo aangepast dat forse groei technisch gezien mogelijk is. De motivatie binnen het NLVi om nog meer leerlingen kennis te laten maken met de ervaringen en dilemma’s van veteranen is groot. Bobbe: ‘Het mooiste is als leerlingen na afloop iets zeggen over dat ze blij zijn dat ze die militaire keuzes niet zelf hoefden te maken, maar dat ze wel blij zijn dat anderen die keuze hebben gemaakt. Dat is voor mij toch de ultieme vorm van erkenning en waardering!’