Veteranenloket in tijden van corona

Het Veteranenloket is er ook voor jou tijdens het coronavirus.

Mensen kunnen verschillende emoties en reacties ervaren vanwege de ingrijpende maatregelen die nu gelden in Nederland. Het is begrijpelijk dat je dit soort reacties ervaart tijdens deze periode. Ook in deze tijd is het Veteranenloket er voor jou als veteraan.

We attenderen je om te beginnen graag op een aantal zeer interessante folders over bijvoorbeeld omgaan met stressreacties tijdens sociale onthouding en de coronacrisis doorkomen wanneer je PTSS hebt. In de folders staan ook een aantal handige, eenvoudige tips om zelf mee aan de slag te gaan.

Dienstverlening vanuit het Veteranenloket


Het Veteranenloket, gespecialiseerd maatschappelijk werk van de Basis en van VBMW en de nuldelijns ondersteuning, hebben de richtlijnen aangepast. Uw en onze veiligheid blijven voorop staan. Onderstaande richtlijnen gelden in ieder geval tot 19 januari 2021.

De richtlijnen zijn als volgt:

  • Heeft u een hulpvraag? Bel ons op. We komen aan de lijn. Na het contact met het Veteranenloket zal een zorgcoördinator, nuldelijns ondersteuner of maatschappelijk werker van het LZV telefonisch contact met u opnemen en met u in  gesprek gaan.
  • Voorlopig zullen de (hulpverlenende) gesprekken telefonisch worden gevoerd. Ook kan er gebruik worden gemaakt van beeldbellen. Daarmee kunnen we u al wel helpen!
  • Huisbezoek is op dit moment niet mogelijk. Zodra de richtlijnen van de overheid versoepelen, kunnen we weer bij u thuis langskomen.

Veteranenloket algemeen
In verband met het coronavirus, werken onze medewerkers thuis. Als u belt naar het Veteranenloket, kan het iets langer duren voordat de telefoon wordt opgenomen. Blijf aan de lijn, dan wordt uw oproep beantwoord.

De verwerking van de aanvragen voor de Veteranenpas kan mogelijk langer duren dan gewoonlijk.

Wilt u bijvoorbeeld treinkaarten aanvragen, dit kan ook via Mijn Vi. Heeft u een vraag om informatie, stuur dan een mailbericht aan info@veteranenloket.nl. Heeft u een hulpvraag? Bel ons op. We komen aan de lijn.

Van 25 december 2020 tot 4 januari 2021 is het Veteranenloket gesloten. Zoek je hulp voor psychische, sociale of lichamelijke klachten of maak je je zorgen om iemand met deze klachten? Bel in deze periode dan naar het Veteranenloket en kies optie 1. Je wordt dan direct doorverbonden met bedrijfsmaatschappelijk werk. 

Hulp voor het Thuisfront

  • Als je (of je partner) al wordt begeleid door een maatschappelijk werker of behandelaar in de 2e lijn LZV, dan is het advies om daar contact mee op te nemen. Deze kan ook goede tips geven om deze periode thuis door te komen.
  • Als je niet wordt begeleid, of gewoon even een luisterend oor zoekt, maak dan gebruik van de nuldelijns helpers. Deze zijn hier te vinden via, klik vervolgens op DiskV. Achter alle bolletjes, wordt een coördinator vermeld. Als je deze specifiek vraagt om een hulp voor het thuisfront, dan wordt er een thuisfronter voor je gezocht.

 

Corona hulp veteranen

Wil je (mede) veteranen graag de helpende hand bieden? Of kun je als veteraan in deze tijd hulp gebruiken? Stuur een e-mail (naam, adres, contactgegevens en je hulpvraag- of aanbod) naar activiteiten@veteraneninstituut.nl o.v.v. ‘Corona hulp’ en je bericht wordt gedeeld op de pagina

veteraneninstituut corona

Tip: voor extra hulp zoals boodschappen zijn er lokaal en regionaal verschillende mensen die online hun hulp aanbieden.

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen rondom het coronavirus? Op de website van het RIVM is alle informatie te vinden.