Treinkaarten

Deel dit bericht:
Treinkaartjes aanvragen.

Postactieve veteranen hebben recht op twee keer per jaar gratis treinvervoer voor het bezoeken van veteranenevenementen. Op deze pagina vind je alle belangrijke informatie over het aanvragen en het gebruik van de treinkaartjes.

Hoe kan ik de treinkaarten aanvragen?

Postactieve veteranen kunnen via de website van het Nederlands Veteraneninstituut online treinkaarten aanvragen via Mijn Vi.

Wie kan de treinkaarten gebruiken?

Elk treinkaartje is geldig voor één persoon. Je partner mag ook gebruik maken van één van de twee chipkaarten.

Waarvoor kan ik de treinkaarten gebruiken?

Je kunt zelf bepalen waarvoor je de treinkaarten gebruikt. Dat kan bijvoorbeeld een bezoek zijn aan de Nederlandse Veteranendag of een reünie van jouw voormalige eenheid. Voor een aantal gelegenheden kun je extra treinkaarten aanvragen, als je daarvoor in aanmerking komt. Bijvoorbeeld voor de veteranendagen van de krijgsmachtdelen en de Indiëherdenking in Roermond.

Hoe lang is een treinkaartje geldig?

De 1 Dag Trein Vrij heeft een beperkte geldigheid. De vervaldatum staat op de kaart, na deze datum is de kaart niet meer bruikbaar. Op het moment dat je incheckt wordt de kaart geactiveerd. Op die dag kun je onbeperkt reizen tot 04:00 uur de volgende ochtend. Daarna is de kaart niet meer bruikbaar. In het nieuwe jaar kun je weer nieuwe treinkaartjes aanvragen, ook als je nog kaartjes bezit die nog niet vervallen zijn.

Mocht je geen gebruik (meer) maken van de kaart(en), stuur deze dan retour aan het Nederlands Veteraneninstituut. Gooi de kaarten niet weg! Terugsturen stelt het Nederlands Veteraneninstituut namelijk in de gelegenheid de kaarten voor andere veteranen en aan hen gerelateerde doelen in te zetten. Ongebruikte kaarten kun je (zonder postzegel) sturen aan:

Nederlands Veteraneninstituut
Antwoordnummer 2028
3940 VB Doorn

Gebruikte treinkaarten en treinkaarten met een vervallen datum hoef je niet terug te sturen.

Kan ik reizen in bus, tram en metro?

De 1 Dag Trein Vrij is niet geldig in bus, tram en metro. Hiervoor heb je een apart vervoerbewijs nodig.

Vergeten in te checken?

Ben je vergeten in te checken? Meld je bij de conducteur in de trein om een boete te voorkomen.

Overstappen op een andere trein?

Zolang je reist met NS, hoef je alleen op het vertrekstation in- en op het eindstation uit te checken, ook als je overstapt. Stap je over op een andere treinvervoerder, dan moet je eerst uit checken bij een NS-kaartlezer, om vervolgens in te checken bij een paaltje van de andere vervoerder.

Geld terug bij vertraging?

Bij een vertraging die langer dan een half uur duurt heb je recht op ‘Geld terug bij vertraging’ bij NS. Je kunt een aanvraagformulier afhalen bij een NS-servicebalie, Kiosk en/of AH to go met NS-kaartverkoop. Of je kunt dit formulier aanvragen via 0900 – 202 11 63 (€0,10 p/m; op werkdagen tussen 08:00 uur en 22:00 uur). Wanneer er zich vertraging voordoet bij een andere vervoerder dan NS, verwijzen wij je naar de algemene vervoersvoorwaarden van de vervoerders Arriva, Breng, Connexxion, Syntus en Veolia Transport.

Wat moet ik doen met een kapotte kaart?

Mocht de treinkaart helaas niet werken, dan worden de kosten voor een vervangend treinkaartje vergoed. Stuur in dat geval de kapotte dagkaart en het aangeschafte vervangend vervoerbewijs en/of het aankoopbewijs van een alternatieve OV-chipkaart onder vermelding van uw betaalgegevens naar onderstaand adres van NS Zakelijk:

Klantenservice NS Zakelijk
Postbus 2572
3500 GN Utrecht

Voor meer informatie kun je ook contact opnemen met Klantenservice NS Zakelijk via 030 – 300 11 11 (op werkdagen, tussen 08:00 uur en 18:00 uur).