Nederlandse veteranen, oorlogs- en dienstslachtoffers en hun relaties hebben na hun diensttijd recht op optimale zorg en dienstverlening. Die krijgt u bij het Veteranenloket. Het Veteranenloket biedt toegang tot bestaande zorg en dienstverlening van het ministerie van Defensie, het Veteraneninstituut (Vi), het Landelijk Zorgsysteem voor Veteranen (LZV), het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds (ABP) en het Veteranen Platform (VP) en maakt deze centraal bereikbaar via één website en telefoonnummer.
Het loket is op werkdagen telefonisch bereikbaar van 08:30 uur tot 17:00 uur. Voor een acute zorgvraag is het loket ook buiten kantooruren en in het weekend bereikbaar. U krijgt via het loket toegang tot zorg, hulp, materiële ondersteuning en alle nuttige informatie.
Veteranen in werkelijke dienst met een zorgvraag dienen gebruik te maken van de militaire geneeskundige zorg. Wanneer zij contact opnemen met het Veteranenloket, worden zij doorverwezen naar de zorgcoördinatoren binnen de operationele commando’s.
Willem van Lanschotlaan 1
3941 XV Doorn
Postbus 125 / 3940 AC Doorn
Het nummer 088 334 00 00 is ook bereikbaar vanuit buitenland.
Het nieuwe loket is een rechtstreeks gevolg van de Veteranenwet die in 2012 door zowel de Eerste als Tweede Kamer unaniem is aangenomen. In de toelichting op de Veteranenwet staat letterlijk het volgende: ‘Om de zorg voor veteranen te verbeteren en laagdrempelig te maken en de transparantie van de uitvoering van het veteranenbeleid te vergroten en te stroomlijnen, dient de minister één loket in te stellen.(…) Het loket dient 24 uur per dag bereikbaar te zijn en afhankelijk van de vraagstelling wordt de veteraan of zijn relatie vanuit het Veteranenloket doorgeleid naar de betreffende uitvoerende organisatie.’ Met het Veteranenbesluit uit 2014 zijn met name de zorg- en hulpverleningsaspecten, die met het loket samenhangen verder uitgewerkt.