Hoe ga je als geschiedenisdocent op een middelbare school om met de dekolonisatieoorlog in Indonesië of met de val van Srebrenica?
‘Vorig jaar hebben mijn leerlingen het Joegoslavië-tribunaal nagespeeld. Elke groep vertegenwoordigde een partij die betrokken was bij de val van Srebrenica. Net als bij een rechtbank moesten ze ook de ‘rechter’ overtuigen. Je merkt dan dat het geen droge stof meer is. Er volgden pittige discussies in de klas, bijvoorbeeld over het uitblijven van luchtsteun. De VN werden flink aangepakt.’
‘Ze weten er nauwelijks wat van, het kan makkelijk een ver-van-mijn-bed-show worden. Maar als je het goed aanpakt, is er zeker belangstelling. De leerlingen vinden het enorm interessant als je vertelt hoe de Nederlandse militairen terechtkwamen in een andere cultuur. In het overvolle lesprogramma is er jammer genoeg weinig tijd voor de dekolonisatie van Indonesië. Ik vind dat echt een gemiste kans. Misschien was men bang voor polarisatie, ik weet het niet.’