Als je direct hulp nodig hebt – bijvoorbeeld bij geestelijke nood – bel je 088 334 00 00. Dit nummer van het Veteranenloket is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. Ook als relatie van een veteraan kun je hier terecht. Samen komen we tot de beste oplossing voor jou.
Voor acute psychosociale hulp brengen we je in contact met een maatschappelijk werker. Die gaat samen met jou op zoek naar de juiste oplossing. Is er een crisissituatie buiten kantooruren, dan kan de maatschappelijk werker in afstemming met jouw huisarts (of de huisartsenpost) de crisisdienst in jouw regio inschakelen.
Het Nederlands Veteraneninstituut heeft zelf geen noodopvangplaatsen. Wel kunnen we je ondersteunen met de regeling bed-bad-brood-budget.
Je kunt enkele dagen ondersteuning krijgen op basis van de regeling bed-bad-brood-budget. Deze regeling ondersteunt je bij het overbruggen van de dagen totdat je terecht kunt in de noodopvang van de gemeente of (tijdelijke) huisvesting vindt. Je krijgt geld om zelf een overnachting te regelen (low-budget). Een vriend of een veteranenondersteuner kan dit voor jou doen. De overnachting moet wel op jouw naam geboekt worden. Als het nodig is, blijft een veteranenondersteuner in je nabijheid. Ook krijg je geld voor:
Zo meld je je aan voor deze regeling:
Ben je via het Veteranenloket al in contact met een maatschappelijk werker? Neem als thuis de spanning oploopt en een noodsituatie dreigt te ontstaan, contact op met deze persoon. Je kunt gebruik maken van een korte time-out. De maatschappelijk werker kijkt of dit past bij jouw situatie. De time-out kan worden ingezet als jij er baat bij hebt om tijdelijk van huis weg te gaan om tot rust te kunnen komen. Daarna ga je weer naar huis terug. De time-out is geen crisisopnameplaats en is niet bedoeld voor dak- en thuislozen.
Word je al behandeld in een instelling van het Landelijk Zorgsysteem Veteranen? Neem dan contact op met je behandelaar. Deze kent jouw situatie en kan het beste inschatten wat je op dat moment nodig hebt. Bel buiten kantooruren het nummer dat je van je behandelaar gekregen hebt of kijk voor een noodnummer op de website van de instelling waar je in behandeling bent.