Treinkaarten voor veteranen

Deel dit bericht:
Hier vind je alles over het aanvragen en gebruiken van de treinkaarten voor veteranen.

Postactieve veteranen kunnen 1x per jaar twee gratis treinkaarten aanvragen voor het bezoeken van een veteranenevenement. Op deze pagina vind je alle belangrijke informatie over het aanvragen en het gebruik van de treinkaartjes. Direct de treinkaarten aanvragen? Ga dan naar Mijn NLVi.

Veelgestelde vragen over treinkaarten voor veteranen

Als postactieve veteraan kun je per jaar twee 1 Dag Trein Vrij 2e klas kaarten aanvragen. Met deze dagkaart reis je op één willekeurige dag onbeperkt in de 2e klas en is geldig bij alle treinvervoerders in Nederland. Op het moment dat je incheckt, wordt de dagkaart geactiveerd. De kaart is geldig tot 04:00 uur de volgende ochtend.

Ben je een veteraan in actieve dienst? Dan ontvang je van het Nederlands Veteraneninstituut alleen een treinkaart wanneer je deelneemt aan het defilé op de Nederlandse Veteranendag.

Loop je niet mee in het defilé of bezoek je een ander evenement voor veteranen? Vervoerskosten kun je bij DIDO declareren. Doe dit wel altijd in overleg met je commandant of direct leidinggevende. Het is voor een actief dienende veteraan alleen mogelijk om de reis te declareren nadat hij of zij een opdracht van een leidinggevende heeft gehad. Dit omdat de Veteranendag geen verplichting is, behalve voor diegenen die een rol of taak binnen die dag hebben.

Je kunt zelf bepalen waarvoor je de treinkaarten gebruikt. Dat kan bijvoorbeeld een bezoek zijn aan een reünie van jouw voormalige eenheid of een bezoek aan een andere veteraan.

Voor een aantal gelegenheden kun je extra treinkaarten aanvragen, als je daarvoor in aanmerking komt. Bijvoorbeeld voor de veteranendagen van de krijgsmachtdelen en de Indiëherdenking in Roermond.

Elk treinkaartje is geldig voor één persoon. Je partner mag ook gebruik maken van één van de twee chipkaarten.

De 1 Dag Trein Vrij heeft een beperkte geldigheid. De vervaldatum staat op de kaart; na deze datum is de kaart niet meer bruikbaar.

Op het moment dat je incheckt wordt de kaart geactiveerd. Op die dag kun je onbeperkt reizen tot 04:00 uur de volgende ochtend. Daarna is de kaart niet meer bruikbaar.

In het nieuwe jaar kun je weer nieuwe treinkaartjes aanvragen, ook als je nog kaartjes bezit die nog niet vervallen zijn.

Mocht je geen gebruik (meer) maken van de kaart(en), stuur deze dan retour aan het Nederlands Veteraneninstituut. Gooi de kaarten niet weg! Terugsturen stelt het Nederlands Veteraneninstituut namelijk in de gelegenheid de kaarten voor andere veteranen en aan hen gerelateerde doelen in te zetten. Ongebruikte kaarten kun je (zonder postzegel) sturen aan:

Nederlands Veteraneninstituut
Antwoordnummer 2028
3940 VB Doorn

Gebruikte treinkaarten en treinkaarten met een vervallen datum hoef je niet terug te sturen.

Nee, de 1 Dag Trein Vrij is alleen geldig in de trein en dus niet in bus, tram en metro. Hiervoor heb je een apart vervoerbewijs nodig.

Mocht de treinkaart helaas niet werken, dan worden de kosten voor een vervangend treinkaartje vergoed. Neem in dat geval contact op met de NS Klantenservice via 030 300 1111, dit kan 7 dagen per week tussen 7:00 uur en 23:00 uur. Of stuur een bericht via de NS Chat, Twitter of Facebook.

Zolang je reist met NS, hoef je alleen op het vertrekstation in- en op het eindstation uit te checken, ook als je overstapt.

Stap je tijdens je reis over op een andere treinvervoerder, dan moet je eerst uit checken bij een NS-kaartlezer, om vervolgens in te checken bij een paaltje van de andere vervoerder.

Ben je vergeten in te checken? Meld je bij de conducteur in de trein om een boete te voorkomen.

Bij een vertraging die langer dan een half uur duurt, heb je recht op ‘Geld terug bij vertraging’ bij de NS. Je kunt hiervoor dit digitale formulier invullen. Hulp nodig? neem dan contact op met de NS Klantenservice via 030 300 1111, dit kan 7 dagen per week tussen 7:00 uur en 23:00 uur. Of stuur een bericht via de NS Chat, Twitter of Facebook.

Wanneer er zich vertraging voordoet bij een andere vervoerder dan NS, verwijzen wij je naar de algemene vervoersvoorwaarden van de vervoerders Arriva, Breng, Connexxion, Syntus en Veolia Transport.

Treinkaarten die niet gebruikt zijn en die verlopen zijn, kunnen niet omgewisseld worden voor nieuwe, geldige, treinkaarten. Deze kaarten hoeven ook niet teruggestuurd te worden.