Als ambulancemedewerker kun je tijdens het werk geconfronteerd worden met aangrijpende situaties die een behoorlijke invloed op je kunnen hebben. Het Steunpunt Ambulance is er voor jou: als je vragen hebt over de impact van je werk of als je hulp nodig hebt bij problemen die voortkomen uit werkgerelateerde incidenten.
Ook kun je als partner of familielid terecht bij het Steunpunt Ambulance, als je vragen hebt over de impact van het werk van je naaste. Het Steunpunt Ambulance is van maandag tot en met vrijdag, van 09.00–17.00 uur, telefonisch (0800-1299) en per e-mail bereikbaar, en is vooralsnog beschikbaar voor vier ambulanceregio’s:
Contact met het Steunpunt
Als je contact opneemt met het Steunpunt Ambulance krijg je direct contact met een maatschappelijk werker die advies geeft of direct de juiste hulpverlener inschakelt. Ook kan er besloten worden om een traject met een maatschappelijk werker vanuit het Steunpunt Ambulance op te starten.
Als er wordt besloten om een traject te starten, volgt een intakegesprek met een maatschappelijk werker van het Nederlands Veteraneninstituut. Zij zijn gespecialiseerd in individuele psychosociale hulpverlening, herkennen van psychotraumaklachten en verwijzing voor diagnostiek en behandeling. De maatschappelijk werker praat met jou en desgewenst met jouw partner of anderen. Het gaat hierbij om jouw vragen, om wat jij nodig hebt, en wat het maatschappelijk werk voor jou kan betekenen. Dit beschrijven jullie samen in een plan van aanpak. De maatschappelijk werker kan, als jij dat goed vindt, hierbij andere deskundigen raadplegen.
Wij bieden diensten en producten voor veteranen, hun partner en familie, dienstslachtoffers, oorlogsgetroffenen WOII en voor medewerkers van de brandweer, ambulance en politie.