Zorg krijgen mag niet ingewikkeld zijn

20 juli 2021
Deel dit bericht:
Charlotte Bristoll is maatschappelijk werker bij het Nederlands Veteraneninstituut.

Charlotte vindt het belangrijk om de drempel naar de zorg heel laag te maken. “Veteranen hebben soms pittige klachten en dan mag het niet ingewikkeld zijn om zorg te krijgen.”

Veteranen die contact opnemen met het Veteranenloket in verband met psychische klachten krijgen eerst een zorg coördinator toegewezen. Die kan de veteraan helpen als er naast de psychische klachten bijvoorbeeld ook schulden zijn of hij/ zij begeleiding wilt bij het vinden van nieuw werk. Voor de zorgvraag verwijst de zorg coördinator de veteraan door naar maatschappelijk werk. Bristoll: “Aanmeldingen bij maatschappelijk werk zetten we regio gebonden uit. Iedere maatschappelijk werker heeft een eigen werk gebied. De veteraan kan wel aangeven of hij/ zij een maatschappelijk werker van het Nederlands Veteraneninstituut of van Defensie wil. Soms wil iemand geen contact meer met Defensie, terwijl een ander het juist fijn vindt omdat die organisatie vertrouwd is.

Hulpvraag duiden

De maatschappelijk werker neemt altijd eerst telefonisch contact op. Daarna volgt op korte termijn een intake, meestal bij de veteraan thuis. Althans normaal gesproken, want door de corona-maatregelen is dat afgelopen jaar natuurlijk lang niet altijd mogelijk geweest. Tijdens de intake bespreken we alle klachten en leefgebieden om een beeld te krijgen van de situatie van de veteraan en een plan te maken voor het hulptraject. Soms is de hulpvraag van een veteraan helemaal niet gelijk duidelijk. De veteraan heeft klachten, maar ziet zelf nog niet waar die vandaan komen. Ik begeleid hem of haar bij het vinden van de achterliggende hulpvraag en de route naar herstel. Het hulptraject is voor iedere veteraan anders. Het wordt op maat gemaakt passend bij de hulpvraag.

Het plan van aanpak wordt vervolgens besproken met andere maatschappelijk werkers tijdens het cliëntenoverleg. Uiteraard alleen met toestemming van de veteraan. Iedere maatschappelijk werker heeft zijn of haar eigen expertise en heeft inbreng voor het plan van aanpak. We adviseren elkaar.

Militaire contextkennis

Veteranen met psychische klachten zijn niet anders dan andere mensen met klachten. Alleen de context verschilt meestal sterk. Het gespecialiseerd maatschappelijk werk, dus de maatschappelijk werkers van het Nederlands Veteraneninstituut en die van Defensie (specifiek voor veteranen) samen, heeft veel kennis over uitzend gerelateerde klachten en de context waar klachten vandaan komen. Daardoor vinden we snel aansluiting. Het mooiste is mijn werk als ik een vertrouwensband op kan bouwen met een veteraan en ik diegene echt kan helpen. Maar alleen een steuntje in de rug zijn is soms al heel waardevol.