"Het dilemmaprogramma vind ik een handige manier om die interactie op te zoeken."

20 maart 2023
Deel dit bericht:
Het verhaal van Veteraan in de Klas Frank Sentener

Veteraan Frank Sentener heeft 10 jaar bij de Koninklijke Marine gediend, van 1981 tot en met 1991. In december 1981 is hij als dienstplichtig matroos opgekomen en in 1982 overgegaan naar beroepsmilitair. Daarna heeft hij de hele wereld over gevaren. In 1986 is hij voor zes maanden uitgezonden naar de Sinaï Woestijn, een missie die samen met militairen van tien andere nationaliteiten werd uitgevoerd.

VidK - Frank Sentener

Verhalen moeten blijven leven

Tegenwoordig vertelt Frank regelmatig zijn verhaal als vrijwillige gastspreker bij Veteraan in de Klas. “Mijn ouders hebben allebei bewust een oorlog meegemaakt, vooral de laatste fase van de Tweede Wereldoorlog. Mijn moeder woonde toen nog in Rotterdam. Ik vind het belangrijk dat die verhalen niet verloren gaan, het moet blijven leven. Door erover te vertellen wil ik dat leerlingen gaan nadenken over wereldvrede, of dat er ooit wel is geweest. Daar zorgen mijn gastlessen voor. Zo’n tien jaar geleden ben ik daarmee begonnen, daar werd ik toen zo enthousiast van. Tegenwoordig doe ik het in mijn vrije tijd.”

Geen tenue

De vragen van leerlingen verrassen Frank enorm. “Toen ik begon stond ik al versteld van de vragen. Vaak vertel ik over mijn eigen missie, leerlingen vragen daar van alles over. Die interactie vind ik ontzettend leuk en verwelkom ik tijdens mijn lessen. De vragen probeer ik dan altijd te verbinden met mijn eigen achtergrond bij de Koninklijke Marine, het oefenen van het Morse alfabet is daar ook wel eens onderdeel van geweest. Tijdens mijn gastlessen neem ik mijn tenue wel mee, maar doe ik het niet aan. Ik ben dan gewoon Frank, die vertelt over de tijd dat hij veteraan was. Het tenue draag ik alleen op veteranendag. Wanneer ik heftige vragen krijg van leerlingen, kan ik die goed relateren aan wat zo’n tenue voor hen betekent. Dan hebben we het over hoe het is om veteraan te zijn. Dat vind ik ook belangrijk, die vragen beantwoorden. We moeten ons niet teveel achter dat pak willen verschuilen. Open praten over het zijn van een veteraan helpt om het beeld wat leerlingen hebben aan te scherpen.”

Wanneer zijn verhaal al bij een aantal leerlingen goed aankomt, is Frank tevreden. “Soms kom je op een school, sta je voor de klas en zitten er leerlingen verveeld onderuit gezakt. Wanneer ik dan begin met vertellen zie ik dat ze steeds meer interesse krijgen in mijn verhaal. Als ik hen dan rechtop krijg, is een les voor mij gelijk geslaagd. Dan weet ik dat ik ze aan het denken heb gezet. Het dilemma programma ‘Wat zou jij beslissen’ vind ik een handige manier om die interactie op te zoeken. Leerlingen raken echt geïnteresseerd in de scenario’s, ik help dan om daar een beslissing bij te maken door erover te praten.”

Blijf bij jezelf

Als gastspreker vindt Frank het belangrijk om zijn verhaal dicht bij zichzelf te houden. “Dat zorgt er ook voor dat ik het beter kan vertellen. We moeten onze verhalen als veteranen niet te veel opkloppen vind ik. Je bent veteraan vanuit wie je bent en je bent op missie gegaan voor je vaderland. Dat je alleen al op missie gáát is bijzonder, ongeacht welke missie. Dat verandert je als mens. Je hebt bepaalde ervaringen die anderen niet hebben, des te waardevoller deze ervaringen.”

Tekeningen gemaakt door leerlingen voor Frank